Tuesday, December 14, 2010

Oh! Cheng Ho!

Salam...

Hari nie aku nk continue citer aku pegi expo cheng ho. Ok, aku cite pendek jelah ek sbb motif sbnr aku bt entry nie just nk share gambar2 yg aku amik je.hehehe...

Masa hari kedua, aku bawak kaum kerabat aku pegi tgk expo sbb sepupu2 aku balik bercuti. Kitorg pegi dlm pukul 11 pagi jugak sbb jalan makin sesak sbb ramai yg tau hari tue, hari ke2 last expo berlangsung. Akulah jadi photographer yg amik gambar kaum kerabat aku nie. Meh aku tunjuk beberapa keping gambar yg aku amik ek.

Nilah sepupu2 kesayangan aku. Yg pakai baju oren tue mak sedara aku, Cik Ha. Die bukak tuisyen centre kat umah die. Blhlah kalau sape2 nk amik PMR&SPM pegi blaja gan die. Tapi kat Bangi.huhuhu..Jangan maen2 tau, die bekas pensyarah Law, cool n power masa mengajar.Aku promote mak sedara sendiri nih.woo~

nie ada lg gambar kaum kerabat ak.tgk ek!huhu..



Femeslah cheng ho hari tue sbb penuh famili aku nk posing gan dier.hahaha..

Gambar jd separuh sbb adik aku yg amik.haish!

Lepas tue, kitorg pegi KFC sbb Cik Ha nk belanja..best tau! Lgpn kitorg pegi kejap je sbb ramai sgt org smpai pening kepala..

The next day plak, aku pegi dgn kawan2 yg penah mengajar skali dgn aku dulu. Aku panggil Kak Kina sorg pastue, Kak Mimie sorg. Hari last nie, aku snap byk jgk gmbr sbb xde org sgt.Kn hari Jumaat..hehehe..
Time nielah aku sempat amik gambar barang2 yg dorg pamerkan masa expo..

Kak Mimie yg pakai tudung krim. Kak Kina plak yg pakai tudung brown. 2 org kakak nie close dgn aku masa aku jadik cikgu dulu sbb tue smpai skrg still contact. =)

Ramai kawan2 n students cakap muka aku sama dgn Kak Mimie masa aku mengajar dulu tapi biler ditilik2 ada jgk iras2 cumenyer, ak pendek, Kak Mimie tinggi.hehehe..

Gambar kat belakang ktorg nie pasal pelayaran kapal Cheng Ho.Volunteer yg amik.Aku paksa.hahaha..


Aku jumpa Kak Masniza n Kak Rosazila  masa kat expo nie.Dorg nie pun cikgu yg mengajar dgn aku. So, sekali lagi aku paksa volunteer tue amik gambar kitorg.hihihi..

barang dagangan zaman dahulu kala.Kalau nk, boleh, tapi secupak jelah.wee~ 



pasu yg antik n tinggi nilainya..

Wif Kak La..

Al-Quran yg mencecah harga juta!!!woo~
Sebab diperbuat daripada emas..

Al-Quran terpanjang dunia! Ada 30 juzuk semuanyer tapi dorg pamer 2 juzuk je sbb xcukup ruang pameran.. Yg bt Al-Quran nie, 1 pereka dan 80 pekerja.

peta pelayaran cheng ho

Sebelum aku lupa nk bgtau, Laksamana Cheng Ho nie mmg power r sbb die boleh belayar dgn begitu hebat bersama anak kapal die yg berjumlah 300 kapal.Biler die belayar, kapal yg die bawak tue membentuk macam burung layang2 kat laut semata2 nk menyebarkan agama Islam yg tercinta.Kapal2 tue ada fungsi masing2 plak dan diberi nama macam kapal kuda, kapal perang, kapal tangki air, kapal peronda dan kapal makanan. Kat bawah nie gambar kapal2 yg terbentuk biler dorg belayar.

gambar warna kuning tue dorg belayar mcm burung layang2

Sweet x kapel nie?..aku amik jugak gambar nie sbb nk tunjuk kat korg wlpn usia semakin senja, tapi still romantic n caring..contohilah kapel nie ek ek..

Sebelum aku balik, aku dapat hadiah drpd saudagr nie. Die ckp time kacih sbb datang mlwt die.

Kak Mimie jumpa maharajakumar dulu sblm balik sbb takut rindu nanti..huu..

Oklah, setakat nie jelah aku blh share dgn korg pasal expo cheng ho nie.Penat sgt2 hari tue sbb byk sgt2 gambr aku amik. Mata pn dh ngantuk. Lepas aku pegi tgk expo, aku pegi mengajar plak dkt tuisyen demi mendidik anak bangsa. hohoho..Wlpn letih tahap dewa, tapi aku puas hati sbb blh jgk aku tau serba sedikit pasal tokoh bersejarah nie.Next time, ada masa, aku update lg blog kaler pepel nie.wee~

Jaga diri semua..
tata!


No comments: