Saturday, December 11, 2010

Laksamana Cheng Ho

Salam...

Ape khabar semuanyer??...harap2 kamu semua berada dalam keadaan hepy selalu..Malam nie lagi sekali rasa nk update blog.huhu..Sebenarnyer macam nie, aku nk share dgn korang tentang pengembaraan aku bersama Laksaman Cheng Ho bulan lepas..hoho...

Eh2, xlah..actually, pengembaraan aku dgn mak sedara, sepupu, adik-beradik,kawan2 dan rakyat kelantan pegi tengok pameran pengembaraan Laksamana Cheng Ho dekat Kelantan Trade Centre (KTC) akhir bulan lepas.Dgn kata laen yg penaja letak kat banner tue, Cheng Ho Expo yg bermula pada 21 November sampailah 26 November 2010 hari tue..Kalau korang nk tau, aku pegi expo tue, 3x berturut2..maklumlah jadi tourist guide..huhuhu...Meh aku citer hari aku pegi expo dgn Ozie dulu ek.Esok lusa, aku cite hari aku pegi dgn famili dan kawan2 yg keje dgn aku.

On the1st day, aku pegi dgn sorg kawan sekolah rendah aku yg diberi nama Ozie. Aku xajak kwn2 aku yg laen sbb majoriti ramai yg tgh exam kat universiti lagi hari tue. Aku pegi dgn die dalam jam 11pagi. On the way nk pegi KTC, jalan dekat Kota Bharu sesak betul sebab ramai yg nk pegi dan nk tau secara lanjut ape yg best kat pameran tue.Tempat letak kete pun penuh..Tapi, mujurlah aku ni anak jati KB lah katakan, sekali round je kawasan parking kete, terus je jumpa parking kosong.hikhik...

Yang geramnyer, aku xbawak kamera hari tue sbb rasa macam xde yg menarik kat pameran tapi rupenyer tidak..Bila masuk je tingkat 4 bangunan KTC, aku tgk ramai yang tgk syok duk amik gambar sampaikan yg sebaya dgn nenek datuk aku pun ada.So, apa lagi, aku rasa aku pun patut join sekali acara photoshoot tue.hahaha..Biarlah hanya menggunakan kamera handphone Sony Ericsson K770i yg sudah semakin uzur dek kerana terlalu kerap jatuh, aku tetap berposing dengan penuh megah dan bangga.huahuahua...

So, kat bawah nie, aku letak gambar2 yg aku rasa aku posing penuh dengan senyuman malu2 kucim..lalala...


Aku bersama replika kapal yg Cheng Ho guna masa pelayaran..Masa nie, ramai tgh tunggu turn nk bergambar dgn kapal nie tau. Sebab tue muka aku macam senyum serba salah...ish2!


Gambar kat belakang nie, masa Sultan Kelantan menghadap Maharajakumar kat Nanjing..Aku lupalah nk tgk nama ape sultan tue sbb sibuk dk posing cute.huhu..


Baju kemeja pink nama dier Ozie, baju gold nama dier Cheng Ho, baju polkadots kecik2, teka sendiri yee..

Aku letak 3 keping jelah gambar yg aku keluar dgn Ozie sbb gambar laen banyak blurr..waa~..Tu lar..sape suruh xbawak kamera betul..isk2..

Oklah, aku sambung laen kali plak ek dgn lebih banyak gambar2 yg aku rasa best sbb pakai kamera betul.huu..Pastu, aku citerlah serba sedikit yg aku faham ape yg volunteer bertugas gtau pasal Cheng Ho berserta artikel2 yg dorg letak bagi kite baca pasal asal- usul Cheng Ho..

Sebelum tido, aku ucapkan selamat malam kawan2..Jangan lupa basuh kaki, gosok gigi dan baca doa tido!

Tata!

1 comment:

dato said...

artikel yg bagus... cheng ho seorang muslim